Vakmedianet: Data is de hype voorbij

Datum: 1 juni 2017

Vakmedianet: Data is de hype voorbij

Afgelopen jaar heeft Vakmedianet de DDMA Customer Data Award 2016 in de wacht gesleept. De jury verkoos Vakmedianet, uitgeverij van ruim dertig vakbladen op het gebied van HR, finance en zorg, boven de andere genomineerden Marlies Dekkers, Centraal Beheer Achmea en Essent. Ceesjan de Vos, CMO van Vakmedianet vertelt over zijn ervaring.

Hoe ben je in aanraking gekomen met de Customer Data Award en wie heeft je aangedragen?

Onze partner in data driven marketing 2bMore, heeft voorgesteld een case in te dienen op basis van onze samenwerking de afgelopen 3 jaar op het gebied van klantdata en de ontwikkeling die we daarin hebben gemaakt.

Wat heeft het winnen van de award betekend voor jouw organisatie?

Een bevestiging dat we met onze strategie waarin we content combineren met klantdata, en waar alle disciplines van Vakmedianet in ‘mee’ moeten, op de goede weg zitten. Onze mensen zijn trots dat een relatief onbekende B2B organisatie dat heeft kunnen bereiken te midden van bekendere genomineerde B2C partijen. We worden door klanten, leveranciers, adverteerders, en sollicitanten nog regelmatig spontaan gecomplimenteerd met de Customer Data Award.

En hoe heb je het persoonlijk ervaren?

In mijn vrij drukke agenda had ik vorig jaar voorafgaand aan het inleveren van onze case regelmatig een zetje van mijn directe marketingcollega’s nodig. Het komt erbij, maar als we het doen wil ik het ook goed doen en dat kost wat tijd. Achteraf kan ik alleen maar zeggen dat deze ervaring enorm veel energie geeft. Natuurlijk omdat we gewonnen hebben, maar eigenlijk ook al nadat we de case op papier gezet hadden. De nominatie voelde vervolgens als een extra impuls. En ja, dan wil je ‘m winnen ook!

Wat is in jouw ogen een belangrijk criterium om te winnen?

We zijn voorbij aan de hype ‘Data is geweldig, want er kan zoveel’. Een businesstoepassing vinden met data, daar gaat het om. Grote of kleine case, zorg dat data je helpt om je klant aantoonbaar beter te bedienen. Dan maak je de meeste kans.

Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling in het vakgebied die momenteel te vaak over het hoofd gezien wordt?

Het combineren van online en offline. We zijn -ik spreek nu als marketeer- nu soms zo online gefocust, dat we vergeten toch echt vooral offline met elkaar te leven en te consumeren. Als klanten bij ons op een congres komen, zijn ze van alle kanten al online gesegmenteerd, benaderd, geëvalueerd. Maar dat ze daar zelf ’s morgensvroeg voor zijn opgestaan, zich 70 kilometer door de file hebben gestouwd, en live aanwezig zijn, reageren op wat ze zien en horen. Dat is gouden data. Vergelijk het met de groenteman op de hoek. Die kan mevrouw Jansen wel helemaal op al haar kenmerken en gedrag geprofiled in z’n database (meestal is dat z’n eigen hersenpan) hebben staan, maar als ze binnenkomt, twee keer kucht en gromt over het weer, dan weet die groenteman genoeg! Wel een uitdaging. Iets eenvoudiger: we kennen allemaal de geretargete banners met producten die je allang hebt aangeschaft of afgeschoten… waar is de integratie tussen die adverteerderssegmenten en het ordersysteem?

Wat zou jouw advies zijn aan kandidaten die een case willen insturen?

Aarzel niet te lang, stuur je case in. Het is sowieso goed om je eigen werk een keer kort en krachtig op papier te zetten. Als je dan ook nog kans maakt op een gerenommeerde award, help je je organisatie én jezelf!

Cases inzenden kan nog! Check deze pagina voor meer info.