THE ARTIFICIAL INTELLIGENCE ERA HAS ARRIVED. ADAPT OR DIE!

Datum: 2 november 2017

THE ARTIFICIAL INTELLIGENCE ERA HAS ARRIVED. ADAPT OR DIE!

Artificial Intelligence is eigenlijk net als tieners en seks. Iedereen praat erover, niemand heeft veel ervaring, maar bijna iedereen claimt het te doen. Maar wat is nou precies (echte) A.I.? Innovatie gaat razendsnel, en na de grote veranderingen die het internet en de mobiele devices hebben gebracht, komt er nu in razende vaart een intelligentie fase aan. De impact gaat groots zijn. Maar wat kan je ermee? Waar moet je op letten? En wat gaat het voor jou en je organisatie betekenen? Bart Fussel, co-founder van aFrogleap vertelt erover tijdens de DDMA Data Dag. In aanloop naar hét congres van Nederland voor de data driven professional, stelden we hem alvast wat vragen.

Hoe ben je met AI in aanraking gekomen?
Er zijn eigenlijk 2 personen die mij echt hebben aangestoken met het AI virus. Drie jaar geleden zag ik Joi Ito (MIT Media Labs) op SXSW spreken. Hij stak het eerste vuurtje aan door te vertellen hoe ze er bij MIT mee bezig waren en wat ze aan het leren waren. Ik ben er toen meer over gaan lezen en verder ingedoken. Twee jaar geleden heb ik ook Kevin Kelly op SXSW gezien. Die heeft een briljant boek geschreven; “the inevitable”, waarin hij de komende 20 jaar aan het schetsen is. Cognifying (AI) is daarin de belangrijkste trend.

Wat maakt AI voor jou meer dan een hype?
We zitten midden in een gigantische hype rondom AI. Op dit moment is vooral Machine Learning niet meer alleen hype, maar ook tastbaar. Menselijke intelligentie is daarentegen nog een extreem onbereikbaar concept. Het is vervelend, maar heel veel mensen maken wat we nu kunnen te groot. Er worden veel beloftes gedaan die niet realistisch zijn. We zullen daarom de komende jaren waarschijnlijk een behoorlijke dip in aandacht en geloof van mensen zien als het om AI gaat.

Maar soms werkt het fantastisch en lost het echte problemen op. Erg mooi vind ik recommendation engines zoals Spotify Discover Weekly en Netflix recommendations die heel succesvol zijn. Heel veel processen rondom content en digital asset management zijn ook extreem handig, zoals bijvoorbeeld het juist centreren van images of het automatisch taggen van artikelen. In de AI categorie ‘intelligentie voor zelfstandig bewegen’ zitten uiteraard veel winnaars zoals zelfrijdende auto’s, drones, bezorgbots etc. Dat gaat vrij hard en is al redelijk mature. Hier mist nog wel veel wetgeving en onderbouwing, wat de uitrol zal vertragen.

 Welke tip heb je voor bedrijven die willen beginnen met AI?
Het belangrijkste dat wij altijd adviseren is ‘nu starten’. Maak (binnen een grote organisatie) kleine budgetten vrij van 30-50k voor de komende 6 maanden om te gaan experimenteren. Kleine experimenten die geen disruptie zijn voor de normale gang van zaken. Bedrijven willen graag snel grote producten en services maken en uitrollen en succesvol zijn, maar weigeren om het leergeld te betalen. Machine Learning is niet extreem complex, maar het vergt wel een bepaald begrip en ervaring. Het is beter om te werken in 2 tot 3 daagse sprints om een inhoudelijke basis te leggen. Daarin werk je een aantal concrete en realistische ideeën voor het bedrijf uit en vertaal je de belangrijkste ideeën naar experimenten die je dan gaat uitvoeren. Daarmee zet je dan een stap vooruit qua leren. En dan door naar een iets grotere stap. Enzovoorts.

Wat zie jij als de grootste (mobile) disrupter in de komende 5 tot 10 jaar? Of wat zie je als de grootste gamechanger?
Alle andere antwoorden dan AI zijn natuurlijk fout ;-). Het gaat misschien niet zo hard als veel mensen nu beweren, maar we gaan wel degelijk een laag van intelligentie over alle diensten, producten en ervaringen heen leggen de komende 10 jaar. Hoog repetitief werk gaat snel vervangen worden door AI’s. Veel banen gaan leuker worden doordat de saaie onderdelen weg gaan.Op een groot aantal ‘narrow’ domeinen gaan grote disrupties plaats vinden door AI. Maar menselijke intelligentie gaat echt nog niet benaderd worden. Dat gaat nog een stuk langer duren, als we er al gaan komen.

Een tweede ontwikkeling die de komende 2-3 jaar hard zal gaan is de opkomst van de metaplatforms (of super apps). Steeds meer mensen spenderen steeds meer tijd in steeds minder verschillende mobiele apps. Dit betekent dat de meeste apps die nu gemaakt worden door bedrijven steeds minder gebruikt gaan worden. Een aantal apps gaan al deze time spent opslokken en nog veel groter worden; de zogeheten metaplatformen. Goede voorbeelden hiervan zijn messaging platforms zoals Facebook Messenger en WhatsApp, muziekplatforms zoals Spotify, nieuwsplatforms zoals NU.nl en shoppingplatforms zoals Amazon of Bol.com. Veel bedrijven die niet een metaplatform zijn, zullen actief moeten gaan worden op deze platforms om de aandacht van gebruikers te krijgen. Conversational interfaces of chatbots vormen de eerste golf die hieruit voort komen, op dit moment op de messaging platforms.

Benieuwd wat Bart nog meer te vertellen heeft over AI?

Kom dan naar de DDMA Datadag 2017 op 23 november, waar Bart spreekt over artificial intelligence en je verder meeneemt op een van de grotere ontwikkelingen van de toekomst.