Sanoma: Creëren centraal klantbeeld wordt nog vaak onderschat

Datum: 1 juni 2017

Sanoma: Creëren centraal klantbeeld wordt nog vaak onderschat

Sanoma won in 2015 de Customer Data Award. In aanloop naar de awards van dit jaar, stelden we Ewout Vis, die dit jaar in de jury zit,  een paar vragen.

Hoe ben je in aanraking gekomen met de DDMA awards en wie heeft je aangedragen?

We hoorden er over via een externe collega, die een tijd het programmamanagement van ons big data programma heeft gedaan. We hebben ons direct ingeschreven, wij zijn dus niet aangedragen via een bureau.

Wat heeft het winnen van de award betekend voor jouw organisatie?

Het winnen betekende veel meer dan ik vooraf had verwacht. Niet alleen gaf dit een enorme energieboost aan het team dat hier dagelijks binnen Sanoma bezig is met de big data projecten, maar ook extern heeft dit veel media aandacht gegeven. Veel bedrijven hebben mij benaderd om te kijken of we konden samenwerken, kennis konden delen tot zelfs concrete sales binnengehaald aan de btb kant.

En hoe heb je het persoonlijk ervaren?

Als iets heel positiefs. Ik ben naderhand ook veel benaderd om presentaties te komen geven op congressen en bij bedrijven om ons verhaal te vertellen. Dit vind ik erg leuk om te doen.

Wat is in jouw ogen een belangrijk criterium om te winnen?

Dat je echt hebt aangetoond dat je geld hebt kunnen verdienen door de inzet van data.

Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling in het vakgebied die te vaak over het hoofd gezien wordt?

Ik kan niet zo iets verzinnen dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar wat wel vaak wordt onderschat is hoe groot de uitdaging  is om 1 klantbeeld te creëren en deze inzichten ook te vertalen naar een consistente omnichannel strategie. Maar dat je je hiervan niet moet laten weerhouden om tot die tijd niets te doen. Er is zo veel laaghangend fruit waar je mee aan de slag kunt, ook al heb je dat 360 klantbeeld nog niet volledig ingericht.

Wat zou jouw advies zijn aan kandidaten die een case willen insturen?

Probeer de case echt te formuleren vanuit business perspectief, zodat de use case van data gebruik duidelijk is. Je wilt met de inzet van data nl. vooral een business probleem oplossen.

Wat is je advies voor mensen die zeggen: “ik ben er denk ik nog niet helemaal klaar voor”?

Laat je er niet van weerhouden om je case in te sturen. Ik heb zoveel mensen horen zeggen “ja maar wat wij doen is toch veel te klein” of “ja maar wij zijn nog lang niet klaar”. Besef dat je nooit klaar zult zijn en dat je in vergelijking met veel bedrijven in Nederland vast al best ver bent. Ga er voor!

Cases aandragen kan nog! Check deze pagina voor meer info.