Hans Voorn (Dela): Met ons NBA model communiceren we de juiste boodschap op het juiste moment

Datum: 22 januari 2019

Hans Voorn (Dela): Met ons NBA model communiceren we de juiste boodschap op het juiste moment

Hans VoornDela is een van de genomineerden van de Customer Data Award 2019. In aanloop naar de uitreiking van 24 januari 2019 gingen wij in gesprek met Hans Voorn (Manager Marketing, Online en Big Data bij DELA) over het op te lossen probleem en het succes van de case.

Waarom denken jullie te zijn genomineerd voor de Customer Data Award 2019?
We hebben een super vette case waarin we met een integrale aanpak Next Best Actions uit kunnen serveren op basis van on- en offline (gedrags)data over meerdere kanalen heen voor zowel klanten als prospects.

Wat was het op te lossen probleem en doel van de case?
We willen relevant en klantgericht communiceren met onze (potentiële) leden via alle kanalen. Onze (potentiële)leden verwachten persoonlijke 1-op-1 communicatie, daarnaast zijn wij een coöperatie en verwachten onze leden dat we verantwoord omgaan met marketingbudgetten. Dit betekent dat we alleen uitingen serveren die op dat moment relevant zijn voor een klant of prospect. Met ons NBA model dat gebaseerd is op onder meer persoonskenmerken en gedrag kunnen we de juiste boodschap aan de persoon communiceren op het juiste moment via het juiste kanaal.

Waarom is de case succesvol?
Door vanuit het NBA content over de kanalen heen te sturen zien we dat we relevanter en klantgerichter zijn, we zien namelijk dat de conversie voor het eerst in jaren weer flink gestegen is.

Ons doel bij DDMA is om de sector wat moois te laten maken met data. Hoe blijkt uit jullie case dat jullie van data iets moois maken?
Met ons 3D model ‘Data, Decision and Delivery’ kunnen wij vanuit een centrale plek op basis van data, gedrag en predictive modelling relevanter communiceren met onze (potentiële) leden.

DELA Intelligence Manager

Wat zijn volgens jou de 5 trends in data waar we de komende tijd veel van gaan zien?

  • AI
  • Machine learningPersonalisatie
  • (near) Realtime NBA’s te scoren obv gedrag
  • Chatbots

Is er een data gedreven cultuur in jullie organisatie? Waar blijkt dat uit en hoe draagt dat bij aan mooie business oplossingen zoals in jullie case?
We hebben Data Driven Marketing oftewel 1 op 1 marketing als speerpunt opgenomen in de jaardoelstellingen en hier expliciet en centraal op gestuurd. De uitvoering vond plaats binnen meerdere marketing en IT scrum teams maar wel onder regie van een kernteam. Gezamenlijke prioritering en samenwerking is hierin essentieel.

De cases zijn door de vakjury beoordeeld op o.a. rendement. Uit het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek 2018 blijkt dat een hoge effectiviteit van marketing acties de belangrijkste opbrengst is van data driven marketing. Hoe hebben jullie dat gewaarborgd binnen jullie case?
Focus op conversie verbetering door relevanter te zijn. Geen onnodige uitingen. De business case verdient zich al snel terug.

Meer weten over de case? Kom op 24 januari naar Hans luisteren tijdens de Data Dag. Klik hier voor tickets.